Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) nu dorește accesul agenților în funcțiile de conducere. Ministerul Justiției intenționează să permită accesul agenților până
în funcția de șef birou. Organizațiile sindicale doresc eliminarea
comportamentului discrimnatoriu adoptat de ANP, argumentul logic ar fi
că această atitudine nu poate fi justificată obiectiv de un scop
legitim.
ARTICOLUL 16 din Constituția României spune:
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
ARTICOLUL 5 din Legea 293 Statutul functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare spune:
Exercitarea functiei publice din sistemul administratiei penitenciare se conduce dupa urmatoarele principii:
c) egalitatea sanselor, pe baza meritelor si capacitatii profesionale;
ARTICOLUL 6 din Legea 293 Statutul functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare spune:
(1) Valorile etice in sistemul administratiei penitenciare sunt: obiectivitatea.
ARTICOLUL 12 din Legea 293 Statutul functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare spune:
Administratia Nationala a Penitenciarelor, in procesul de selectie a
functionarilor publici cu statut special, garanteaza aplicarea
principiilor de egalitate, merit, capacitate profesionala si de
transparenta.
ARTICOLUL 2 din. Ordonanţa nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare spune
(1) Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege
orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă,
naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri,
sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă,
infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice
alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea
recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor
recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural
sau în orice alte domenii ale vieţii publice.
Având în vedere că România, ca stat de drept, promovează principiul
egalităţii între cetăţeni, al excluderii privilegiilor şi discriminării,
solicităm conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor
renunțarea la intenția restricţionării accesului agenților în funcții de
conducere, deoarece această practică ar încuraja tratamentul
preferenţial între cele două corpuri de lucrători, viciind grav dreptul
la libera alegere a ocupației, prin obstrucționarea posibilității
creionării unei cariere profesionale a lucrătorilor de penitenciare.
Plecând de la premisa că, în 20 de ani, un agent avansează la maximul
gradelor profesionale, iar în câțiva ani ajunge la coeficientul maxim
al funcției din stat: că media de vârstă de încadrare pe funcția de
agent este de aproximativ 25 de ani, iar vârsta de pensionare este în
jur de 65 de ani, considerâm ca ultimii 20 de ani din cariera unui agent
ar deveni demotivanți din punct de vedere profesional, deoarece
inițiativa ANP ar zădărnici intereseul lucrătorului pentru pregătire și
perfecționare continuă, căci, în lipsa unei eventuale promovări,
preocuparea pentru a obține performanță dispare.
Opinăm că strategia ANP este necorespunzătoare spiritului vremii în
care trăim deoarece, cu bună știință, ANP acceptă candidați din sursă
externă (care sunt total străini de mediul penitenciar) în detrimentul
propriilor angajați, pe care îi tratează discriminatoriu, prezumându-le,
prin atitudinea adoptată, inexistența capacității profesionale.
Sursa : FSANP
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu