luni, 30 ianuarie 2012

Q: “scheme pentru to(n)ți”

Anepeii ne-au obisnuit cu eternitatea. Pentru acest motiv vreau sa insist pe o problema care pare ca nu se va rezolva niciodata. Dureaza de foarte mult timp dar numai de prin 2007 putem noi face recurs la istorie. Asadar 5 ani si numaratoarea continua. Este vorba despre disfunctionalitatile sefului de tura si mai nou ale manualului pentru rezolvarea incidentelor operationale.




Am mai spus ca pentru sefii de tura sunt prevazute numai 4 functii iar al cincilea desi prezent aproape tot anul indeplinind aceleasi atributii si asumandu-si aceleasi riscuri nu e sef de tura. Asta nu inseamna numai discriminare salariala ci si incident de securitate pentru ca al cincilea (aici intra mai multi) nu are de regula acelasi nivel de acces la informatii clasificate. Iata cum inteligenta anp penetreaza legile statului roman.

Logica manualelor ar trebui sa functioneze daca am avea timpul, resursele si coordonarea necesara. Numai ca la noi coordonarea este incalcita si mare consumatoare de timp iar incidentele, de regula la puscarie, sunt spontane sau de scurta durata asa ca nu prea ne sunt de mare ajutor. Ca sa nu mai vorbim de birocratia fara precedent care taie orice elan de aplicare corecta a legii. Sa stai 2 sau 3 ore sa faci hartii in conditiile in care tu esti la serviciu cu atributiuni concrete in timpul asta (supraveghetor, sef de tura, etc.) mi se pare cam mult.

Schema logica:


Probleme:
  1. Numarul de functii de executie se ingusteaza la baza piramidei exact invers decat e normal. Ar trebui sa fie cele mai multe dar in realitate nu e asa.                                                                        
  2.  Diferente de functie intre responsabilii de zona. Doua culori la sefii de sectie si o singura culoare la pozitia imediat inferioara. Este evident ca ceva nu este in regula. Am mai explicat de ce s-a ajuns aici in articolul “Siguranta detinerii si resurse umane, mai multa agonie mai putin extaz”.
  3. Diferente de coeficient pe langa diferentele legate de functiile de conducere. Nu-i punem la socoteala pe specialistii din anp cu coeficienti prea mari fata de riscul la care se supun si studiile pe care le au (aceleasi ca si toata lumea).
  4. Ierarhie nefunctionala, incalcita (a se vedea relatiile in rezolvarea incidentelor si cele de subordonare) si consumatoare de timp.
In cazul unui incident pe care nu il pot rezolva in timpul programului, responsabilii de zona au datoria de a informa si chema in sprijin seful de tura care la randu-i trebuie sa ceara aprobarea directorului in cazul in care se foloseste forta pentru ca directorul este cel care decide aplicarea mijloacelor de imobillizare, cum si cand foloseste grupa de interventie.

La prima vedere totul pare normal dar lucrurile nu stau chiar asa. Singurele incidente in care responsabilul de zona este depasit sunt cele ce necesita grupa de interventie sau prezenta mai multor cadre. Pentru asta ANP-ul considera indispensabila prezenta sefului de tura insa practica ne arata cat timp se pierde pana ce aduni atatia oameni, pana ce le explici problema care la randul lor trebuie sa o explice altcuiva iar decizia sa se va intoarce pe aceleasi canale. Responsabil de zona → sef tura ↔ director.

Observati cum se ocoleste o structura ierarhica de subordonare. Potrivit realitatii si schemei de mai sus responsabilii de zona nu se subordoneaza sefului de tura ci sefilor de serviciu, sefi care nu au nici o legatura functionala cu sefii de tura. Ori in cazul nostru sefii de servicii si directorul adjunct desi prezenti sunt inutili si impotenti conform legii si manualelor. Nu vrem ca acestia din urma sa aiba rolul unor functionari.

Singura solutie de ai responsabiliza si implica in activitate, este eliminarea din timpul orelor de program a sefului de tura care dubleaza responsabilul de zona. Ierarhia organizationala ar functiona intru totul si nu s-ar calca pe picioare atatia sefi.

Nu ar fi nici o pierdere. Dimpotriva, ar scadea “costurile de operare ale sistemului” printr-o folosire judicioasa a resurselor umane. Amaratul buget ANP care ajunge aproape numai pentru salarii si utilitati nu se va mai incarca cu inca 45 de functii de conducere ocolind, iarasi problema functiilor de conducere in randul celuilalt corp profesional.

Sursa : FSANP


Niciun comentariu: